איראן תייצא אורניום בתמורה ל-25 מיליארד דולר: הניו יורק טיימס חושף את תנאי ההסכם החדש עם ארה”ב

וושינגטון וטהרן נמצאות על סף חתימה על הסכם חדש, שעשוי לשמש צעד מכריע לקראת דה-אסקלציה במזרח התיכון. על פי מקורות אמריקניים שצוטטו ב”ניו יורק טיימס”, איראן הסכימה לייצא את מאגר האורניום המועשר ברמה גבוהה שלה אל מחוץ למדינה. הממשל האמריקני רואה בצעד זה תנאי בסיסי להתנעת תהליך מדיני רחב יותר ולהפחתת המתיחות האזורית.
המסמך המסתמן חורג מעבר לפיקוח על דלק גרעיני, ומהווה חבילה מקיפה של ויתורים הדדיים. מקורות שונים מדווחים כי אחד התנאים המשתמעים מההסכם יהיה הפסקת אש בו-זמנית בכל החזיתות הפעילות, כולל לבנון. במקביל, מתגבשות ערבויות ביטחוניות לנתיבי סחר: ההסכם נועד להבטיח חופש שיט ללא הפרעה במצר הורמוז, דבר בעל חשיבות קריטית לייצוב שוק האנרגיה העולמי.
מצדה של ארה”ב, איראן תקבל בתמורה הקלה משמעותית בסנקציות הכלכליות. הצד האמריקני מוכן להפשיר נכסי מדינה זרים של טהרן בשווי כולל של 25 מיליארד דולר. בינתיים, הדיאלוג המקיף בנוגע לעתיד תוכנית הגרעין של איראן הושהה זמנית. התייעצויות מהותיות בנושא זה מתוכננות להתחיל רק 30 עד 60 ימים לאחר כניסת ההסכם הנוכחי לתוקף, מה שיעניק לוושינגטון ולטהרן זמן לוודא עמידה בהסכמות הראשוניות.
