חברה29.05.2026

שר החינוך יואב קיש קורא לבחון מחדש את מרשמי הריטלין

העומד בראש המשרד העריך כי חלק ניכר מהתלמידים כיום נוטלים תרופות אלו ללא התוויות רפואיות אובייקטיביות.

שר החינוך של ישראל, יואב קיש, הביע דאגה עמוקה מהמגמה הגוברת של מתן מרשמים המוני לריטלין ולתרופות דומות בקרב תלמידים. בראיון לתוכנית “שרי ושלזינגר”, תיאר השר את המצב הנוכחי כטעות חמורה. לדבריו, יש לבחון מחדש ולעצור באופן מיידי את התופעה של חלוקה המונית, ולעתים קרובות בלתי מוצדקת, של מרשמים לתרופות להפרעות קשב לילדים.

בראיון, הדגיש השר כי החברה הישראלית נוטה לנוע מקיצוניות אחת לשנייה. הוא הזכיר תקופות שבהן ילדים עם הפרעת קשב וריכוז חמורה באמת לא קיבלו עזרה ראויה, מה שהוביל להדרתם ממערכת החינוך הרגילה. עם זאת, המציאות הנוכחית, לדעתו של קיש, מציגה חוסר איזון הפוך: כיום, המערכת מנסה לטפל בכל קושי התנהגותי, אפילו השולי ביותר, באמצעות תרופות. שר החינוך משוכנע כי חלק ניכר מהתלמידים כיום נוטלים תרופות אלו ללא התוויות רפואיות אובייקטיביות.

הצפי הוא שהצהרה נחרצת שכזו מצד השר תעורר דיונים סוערים ותגובה חריפה בקרב הקהילה המקצועית. נציגי הקהילה הרפואית מגנים באופן מסורתי על הפרוטוקול הקיים, ומדגישים כי תרופות פסיכוסטימולנטיות נרשמות אך ורק לאחר אבחון מקצועי יסודי. הרופאים ממשיכים להתעקש שעבור מטופלים צעירים רבים, תמיכה תרופתית המותאמת כראוי אינה גחמה, אלא הכלי היעיל היחיד לסוציאליזציה מוצלחת ושילוב מלא בתהליך החינוכי.

סקירות חדשנות, אנליטיקה וחדשות רפואה, בריאות ומרכת הבריאות בישראל ובעולם