זעם בקרב אוהדי איראן במונדיאל 2026 בעקבות האיסור על הנפת דגל “האריה והשמש

פיפ”א אסרה על הכנסת דגל “האריה והשמש” לאצטדיוני מונדיאל 2026, צעד שעורר באופן מיידי חוסר שביעות רצון נרחב וגל מחאות בקרב האוהדים. הסמל ההיסטורי של איראן טרום המהפכה הוצא למעשה מחוץ לחוק בכל האצטדיונים בצפון אמריקה המארחים את הטורניר. פדרציית הכדורגל הבינלאומית אישרה רשמית את ההחלטה, ובכך הפכה את אירוע הספורט המרכזי לזירה של דיונים פוליטיים וציבוריים סוערים.
על פי תקנות האבטחה של הטורניר, משמעות האיסור על דגל איראן במונדיאל 2026 היא שלא רק הדגלים עצמם אסורים, אלא גם כל פריט לבוש, כרזה או מזכרת הנושאים את הסמל ההיסטורי. הנהלת פיפ”א מצדיקה את הצעדים הללו בהסתמך על חוקי היסוד שלה, האוסרים בתכלית על הצגת מסרים פוליטיים, דתיים או אישיים ביציעים. למרות שפרקטיקה דומה של החרמת סמלים יושמה באופן נקודתי במהלך הטורניר בקטאר, דווקא המצב סביב דגל “האריה והשמש” הוא זה שעורר סערה ציבורית נרחבת במונדיאל הנוכחי.
מוקד המתיחות: האצטדיונים בארה”ב
המצב הגיע לנקודת רתיחה בשל המיקום הגיאוגרפי של המונדיאל הנוכחי. בטורניר של 2026, נבחרת איראן משחקת את משחקי שלב הבתים שלה בארצות הברית, ובפרט בלוס אנג’לס, המהווה היסטורית בית לקהילת הגולים האיראנית הגדולה ביותר מחוץ למולדת. עבור מאות אלפי מהגרים פוליטיים, סמל זה מהווה סמן חיוני של זהות לאומית ואות מחאה גלוי נגד המשטר הנוכחי בטהרן.
נציגי הפזורה האיראנית בארה”ב כבר כינו את ההגבלות הללו כהפרה אבסורדית של החירות, לאור העובדה שנאסר על האוהדים להציג את הסמל הלאומי שלהם במדינה שבה חופש הביטוי וההבעה הוא ערך עליון.
מומחים ופעילי זכויות אדם צופים כי כוחות האבטחה באצטדיונים יתקשו מאוד לאכוף את התקנה הזו בפועל מבלי לעורר עימותים. ההערכה היא שניסיונות של הסדרנים להחרים את הדגלים ההיסטוריים יובילו בהכרח להתנגשויות ביציעים, מה שיהפוך את האווירה סביב משחקיה של נבחרת איראן למתוחה ביותר בטורניר כולו.
קראו גם על אירועים עולמיים אחרים
