סרטן שלפוחית השתן: מחקרו של ד”ר בוריס צ’רטין שעשוי לייתר את הצורך בניתוח

הטיפול בסרטן שלפוחית השתן עשוי להפוך בקרוב לפולשני הרבה פחות. במרכז הרפואי “שערי צדק” בירושלים הושלם לאחרונה שלב מכריע בניסויים קליניים, אשר עשוי לשנות באופן דרמטי את הגישה לטיפול בגידולים מסוכנים. צוות אורולוגים, בראשותו של ד”ר בוריס צ’רטין, חוקר שיטה חדשה המעניקה למטופלים סיכוי ממשי להימנע מניתוח מורכב לכריתת האיבר.
במקום ההליכים המתישים המקובלים, הרופאים עשו שימוש בג’ל טיפולי ייעודי בשם NDV-01. היתרון המרכזי שלו טמון בכך שהתרופה מוזרקת ישירות לאזור הנגוע, ולאחר מכן משחררת באופן רציף ואחיד את החומרים הכימותרפיים הנדרשים במשך שבועיים. פעולה זו חוסכת מהמטופל את הצורך להגיע שוב ושוב לטיפולים חוזרים. תוצאות הטיפול היו מעודדות במיוחד: לאחר שלושה חודשים, הגידולים נעלמו לחלוטין בקרב 95% מהמטופלים, וכעבור שנה, 76% ממשתתפי הניסוי חשו בטוב, ללא כל הישנות של המחלה.
חשוב מכל, הגישה החדשה הוכחה כיעילה גם עבור מטופלים שהפסיקו להגיב לטיפולים הסטנדרטיים. טרם פיתוחו של הג’ל, מטופלים אלו נאלצו להסתמך על התערבות כירורגית בלבד. אולם כעת, הודות לתרופה החדשה, 80% מהמטופלים עם מקרים מורכבים הצליחו להגיע להפוגה (רמיסיה) ממושכת בתום שנת המעקב. הרופאים הדגישו במיוחד כי לאורך כל תקופת המעקב, המחלה לא החמירה ולא התפשטה לרקמות סמוכות בקרב אף אחד מהמשתתפים. לנוכח ההצלחה המרשימה, חברת Relmada Therapeutics כבר החלה בהכנת המסמכים לשלב הסופי של הניסויים.
מחקרים מסוג זה ממחישים כיצד עולם הרפואה מתרחק בהדרגה מהתערבויות קשות, לטובת טיפולים עדינים וממוקדים יותר. עבור מדינת ישראל, משמעות הדבר אינה רק חיזוק מעמדה בקהילה המדעית העולמית, אלא גם הזדמנות לסייע לרבים המגיעים ממדינות אחרות לצורך קבלת טיפול רפואי. המילה האחרונה שייכת כעת לשלב השלישי של הניסויים – שלב זה יקבע האם התרופה בשלה לייצור המוני ולשימוש קליני שגרתי.
סקירות חדשנות, אנליטיקה וחדשות רפואה, בריאות ומרכת הבריאות בישראל ובעולם
