ארה”ב ואיראן הגיעו להסכם מסגרת לסיום פעולות האיבה

החדשות כבר השפיעו על השווקים העולמיים: מחירי הנפט ירדו בעקבות ההכרזה על חידוש השיט דרך מצר הורמוז.

וושינגטון וטהראן הכריזו על הסכם ראשוני שנועד לשים קץ לסכסוך המזוין שהחל בפברואר 2026. כך דיווחו גורמים רשמיים משתי המדינות, כמו גם המתווך, ראש ממשלת פקיסטן שהבאז שריף.

 

תנאי הפסקת האש

במסגרת ההסכם, הצדדים מתחייבים להפסיק באופן מיידי וקבוע את הפעולות הצבאיות בכל החזיתות, כולל בלבנון. צעד מעשי מרכזי יהיה פתיחת מצר הורמוז למעבר חופשי של אוניות מסחר. איראן מתחייבת לפנות מוקשים מהמים, בעוד שארה”ב תסיר את המצור הימי על נמלי איראן.

נשיא ארה”ב, דונלד טראמפ, אישר את העסקה ברשתות החברתיות, כינה אותה סופית וקרא לחידוש אספקת הנפט. טקס החתימה הרשמי על מזכר ההבנות מתוכנן ליום שישי, 19 ביוני 2026, בשווייץ (ככל הנראה בז’נבה).

 

סוגיית הגרעין ותגובת השווקים

ההסכם משמש כמסגרת: משא ומתן מפורט על הנושאים המורכבים ביותר, ובראשם תוכנית הגרעין של איראן, נדחה ל-60 הימים הבאים. טהראן שבה ואישרה את מחויבותה שלא לפתח או לרכוש נשק גרעיני; עם זאת, הפתרון המלא של נושא זה, כמו גם סוגיות הנוגעות לסנקציות ונכסים מוקפאים, נדחה לעת עתה.

החדשות כבר השפיעו על השווקים העולמיים: מחירי הנפט ירדו בעקבות ההכרזה על חידוש השיט דרך המצר בעל החשיבות האסטרטגית.

הצדדים מדגישים כי זוהי פריצת הדרך הדיפלומטית המשמעותית הראשונה מאז החל הסכסוך. עם זאת, מומחים מציינים כי הצלחת ההסדר הסופי תהיה תלויה בעמידה בתנאים במהלך החודשיים הקרובים ובעמדתם של כל השחקנים האזוריים, כולל ישראל.

חדשות פוליטיות בישראל ובמזרח התיכון