משרד החוץ הישראלי ויד ושם מגנים את הקבורה מחדש הממלכתית של מנהיג אואו”ן (OUN) אנדריי מלניק באוקראינה

שרידיהם של אנדריי מלניק ורעייתו, סופיה פדאק-מלניק, הועברו לאוקראינה מלוקסמבורג.

משרד החוץ הישראלי והמרכז העולמי לזכר השואה “יד ושם” הביעו מחאה חריפה על הקבורה מחדש הטקסית של מנהיג ארגון הלאומנים האוקראינים (OUN), אנדריי מלניק. הטקס התקיים ב-25 במאי 2026, בבית העלמין הצבאי הלאומי ליד קייב, בהשתתפות נשיא אוקראינה ואישים רשמיים נוספים.

בהצהרה שפורסמה ברשת החברתית X, הביע משרד החוץ הישראלי דאגה עמוקה מהחלטת הרשויות באוקראינה להעניק כבוד ממלכתי לדמות היסטורית ששיתפה פעולה עם גרמניה הנאצית. דיפלומטים ישראלים הדגישו כי התעלמות מהאמת ההיסטורית ומזכרם של מיליוני קורבנות שנרצחו על ידי הנאצים ועוזריהם היא בלתי מתקבלת על הדעת.

עמדתו של משרד החוץ זכתה לתמיכה נחרצת מצד יד ושם. יו”ר המוסד, דני דיין, ציין כי מתן כבוד למנהייג של תנועה שתמכה בגרמניה הנאצית במהלך הרדיפה והרצח של יהודים, חותר ישירות תחת היסודות המוסריים שעליהם בנוי זיכרון השואה.

 

רקע היסטורי ותגובת אוקראינה

שרידיהם של אנדריי מלניק ורעייתו, סופיה פדאק-מלניק, הועברו לאוקראינה מלוקסמבורג, שם מת מלניק ונקבר בשנת 1964. העברת השרידים בוצעה כחלק מתוכנית ממשלתית להקמת פנתיאון של אישים אוקראינים בולטים.

הצד האוקראיני הגיב בחריפות לביקורת. ראש ארגון OUN הנוכחי, בוגדן צ’רוואק, כינה את הצהרת משרד החוץ הישראלי “פרובוקציה בוטה” והאשים את המשרד בשיתוף פעולה עם התעמולה הרוסית, תוך דרישה שמשרד החוץ יחזור בו מדבריו ויתנצל.

חדשות נוספות על אוקראינה