ארה”ב ואיראן החליפו מהלומות במצר הורמוז

בלילה שבין ה-27 ל-28 במאי 2026, ארצות הברית ואיראן החליפו מהלומות צבאיות באזור מצר הורמוז. זהו העימות המזוין השני בימים האחרונים, המתרחש למרות הפסקת האש שבתוקף באופן רשמי מאז חודש אפריל.
לפי פיקוד המרכז של ארצות הברית (CENTCOM), כוחות אמריקניים יירטו והשמידו ארבעה מל”טי תקיפה איראניים. דווח כי הכלים היוו איום ישיר על כלי שיט צבאיים ואזרחיים במימי המצר. בעקבות זאת, הכוחות המזוינים של ארה”ב ביצעו תקיפה ממוקדת על תשתיות קרקעיות ליד העיר האיראנית בנדר עבאס. המטרה הייתה תחנת בקרה של מל”טים, שבה, לפי המודיעין האמריקני, הצוותים התכוננו לשגר מל”ט חמישי.
משמרות המהפכה האסלאמית (IRGC) הגיבו במתקפה על תשתיות צבאיות של ארה”ב. המטרה הייתה בסיס אווירי שממנו, לפי הצהרות הצד האיראני, תואמו התקיפות על שטח איראן. לפי מידע ראשוני, המתקן שהותקף ממוקם בכווית. נציגים איראניים כינו באופן רשמי את פעולותיה של ארצות הברית הפרה של תנאי הפסקת האש.
ההסלמה החדשה מתרחשת על רקע הניסיונות להגיע להסכם שלום ארוך טווח. הנושא המרכזי של המשא ומתן הנוכחי נותר חידוש השיט המסחרי הבטוח דרך מצר הורמוז, המהווה עורק מפתח עבור שוק האנרגיה העולמי.
נכון לרגע זה, הסכסוך טרם הסלים לשלב צבאי כולל, אולם שני הצדדים מאשימים זה את זה באופן פומבי בחתירה תחת ההסכמים ובניהול משא ומתן בחוסר תום לב. המתיחות באזור נותרת גבוהה, מה שעשוי להשפיע באופן ישיר על מחירי הנפט העולמיים בימים הקרובים.
