רישיון בנייה בישראל: אדריכלים מורשים יוכלו להאיץ את תהליך ההנפקה

משרד הפנים ומינהל התכנון בישראל מקדמים רפורמה שנועדה להאיץ באופן דרמטי את קצב הבנייה למגורים. מדובר במעבר למערכת של “רישוי עצמי”, הצפויה לקצר את זמן קבלת היתר הבנייה לשישה חודשים בממוצע. לשם השוואה, כיום תהליך זה בוועדות המקומיות עלול להימשך שנתיים עד שלוש שנים.
מהות השינויים טמונה בהעברת סמכויות ואחריות לאנשי מקצוע מוסמכים. במקום להמתין חודשים לבדיקות של פקידים במועצות המקומיות, אדריכלים שקיבלו הסמכה ממשלתית מיוחדת יוכלו לאשר באופן עצמאי כי הפרויקט עומד בכל התקנות. ראוי לציין כי כיום ישנם כ-300 אדריכלים מורשים בישראל. בפועל, חתימתו של אדריכל מורשה תהיה שקולה להחלטת מחלקת הרישוי.
הרפורמה תשפיע בעיקר על מבני מגורים. הדגש העיקרי מושם על דיגיטציה של התהליך: הגשת הבקשות והבקרה יתבצעו באמצעות פלטפורמה מקוונת אחידה, מה שיהפוך את ההליך לשקוף. על פי התוכנית הממשלתית, הדבר לא רק יאיץ את תחילת הבנייה, אלא גם יסייע להוזיל את העלות הסופית של הדיור על ידי הפחתת ההוצאות הפיננסיות של היזמים בתקופת ההמתנה.
עם זאת, לרפורמה יש גם צד שלילי, שעליו מזהירים מומחים. כל האחריות המשפטית והמקצועית לשגיאות אפשריות בפרויקט נופלת כעת במלואה על כתפי האדריכלים. המערכת החדשה צפויה להיות מיושמת באופן נרחב בחודשים הקרובים.
