רשות המסים מורידה את הרף ברפורמת “חשבוניות ישראל” ל-5,000 שקלים החל מה-1 ביוני

רשות המסים הכריזה על השלב הבא ברפורמה המרכזית שלה, “חשבוניות ישראל”. החל מה-1 ביוני 2026, הרף המחייב דיווח מקוון על עסקאות מסחריות ירד ל-5,000 שקלים. עדכון רגולטורי זה מרחיב באופן משמעותי את היקף התוכנית ומכניס למערכת המעקב הדיגיטלית עשרות אלפי פרילנסרים, בעלי עסקים קטנים ועוסקים מורשים – עסקים שהעסקאות שלהם לא נדרשו עד כה לאימות בזמן אמת.
מטרת הרפורמה הממשלתית, המיושמת בהדרגה, היא לחסל לחלוטין את שוק החשבוניות הפיקטיביות. על פי לוח הזמנים של התוכנית, בשלב הראשוני בשנת 2024 המערכת פיקחה רק על עסקאות גדולות של 25,000 שקלים ומעלה, ובינואר 2026 הרף הופחת ל-10,000 שקלים. הירידה הנוכחית ל-5,000 שקלים (לפני מע”מ) מעבירה למעשה את רוב הפעילות השוטפת והיומיומית של העסקים הקטנים בישראל לפיקוח דיגיטלי בזמן אמת.
שינוי זה מעצב מחדש את הכללים בעסקאות בין עסקים (B2B), שכן רשות המסים גלגלה את הסיכון הפיננסי אל הקונים. החל מחודש יוני, כל עסקה שתעבור את הרף החדש ולא תקבל מספר הקצאה דיגיטלי ייחודי מהמערכת הממשלתית במועד הפקתה – לא תוכר על ידי הרשויות. עבור העסקים, המשמעות היא אובדן אוטומטי של הזכות לקיזוז מס תשומות (מע”מ) ואי-יכולת להכיר בעסקה כהוצאה מוכרת לצורכי מס הכנסה.
עם התקרבות מועד היישום, ספקי תוכנות קיימים בשוק מדווחים על זינוק בביקוש לעדכון פלטפורמות הנהלת החשבונות. חברות המפיקות חשבוניות דיגיטליות נמצאות בשלבי סיום של האינטגרציה הטכנולוגית עם שרתי רשות המסים, וזאת כדי להבטיח שבעלי עסקים יוכלו להנפיק מספרי הקצאה באופן אוטומטי ומבלי לפגוע בפעילות השוטפת שלהם.
