ארז אסקל ונתניהו מציגים את התוכנית הלאומית לפיתוח בינה מלאכותית

ישראל נחושה לחלוטין לבסס את מעמדה כמעצמה הטכנולוגית המובילה בעולם. הממשלה אישרה פה אחד תוכנית פעולה עבור מערך הבינה המלאכותית הלאומי החדש, שבראשו עומד תא”ל (במיל’) ארז אסקאל. ראש הממשלה בנימין נתניהו הצהיר במפורש כי המטרה הסופית של האסטרטגיה היא להבטיח לישראל עליונות טכנולוגית עולמית מוחלטת, ולעשות זאת במהירות האפשרית.
במקום הבטחות מעורפלות, הרשויות הציגו מפת דרכים קונקרטית ושאפתנית, הנשענת על שלושה עמודי תווך מרכזיים: אנשים, חומרה ותועלת מעשית לאזרחים.
האתגר הראשון והקריטי ביותר שיש לטפל בו הוא תופעת “בריחת המוחות”. המדינה מתכננת להזרים השקעות כבדות לחיזוק ההון האקדמי ולגלות תוכנית ייעודית להשבת מדענים ומומחי הייטק ישראלים (אקספאטים) חזרה הביתה. תפיסת המפתח היא שהמוחות המבריקים ביותר של המדינה צריכים להניע את המדע המקומי קדימה, במקום לעבוד עבור תאגידים זרים.
תחום המיקוד השני הוא שרוג כוח המחשוב. אימון רשתות עצביות מתקדמות דורש משאבים עצומים, ולכן הממשלה מבטיחה לאקדמיה ולמגזר הציבורי נגישות ל-5,000 מעבדים גרפיים (GPU) מהחזקים ביותר בכל שנה. התוכנית מיועדת לפעול במשך שש שנים — בין 2027 ל-2032. במקביל, רשות החדשנות כבר נערכת להשקת סופר-מחשב לאומי המבוסס על שבבי Nvidia B200 החדישים ביותר, מה שיעניק דחיפה אדירה לסטארט-אפים מסחריים.
הנדבך השלישי באסטרטגיה הוא הקמת מרכזי האצה (אקסלרטורים) ומעבדות יישומיות. אלה יתמקדו בפיתוח שירותים שאנשים יוכלו להרגיש ביומיום שלהם — החל מרפואה חכמה ועד לייעול השירותים הציבוריים וקיצוץ הבירוקרטיה.
