ארה”ב מוכנה להסיר את המצור הימי על איראן – הצהרה של דונלד טראמפ

נשיא ארה”ב, דונלד טראמפ, קיים פגישה בחדר המצב של הבית הלבן כדי לקבל החלטה סופית בנוגע להסכם עם איראן. הוא הודיע על כך בפוסט בפלטפורמת Truth Social, שם פירט את התנאים המרכזיים לפתרון הסכסוך ולהסרת המצור הימי האמריקני.
הדרישה המרכזית של וושינגטון נותרה ויתור מוחלט של טהראן על פיתוח נשק גרעיני. הנשיא הקדיש תשומת לב מיוחדת לאורניום מועשר ברמה גבוהה, אליו התייחס כ”אבק גרעיני”. חומר זה נקבר תחת הרים שקרסו בעקבות תקיפות של מפציצי B-2 אמריקניים לפני כשנה, וכעת ארה”ב, יחד עם סין, איראן וסבא”א (הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית), מתכננות מבצע לחילוץ והשמדתו.
תנאי קריטי נוסף של העסקה הוא פתיחה מיידית של מצר הורמוז לשיט חופשי בשני הכיוונים ללא כל אגרות או תשלומים. אם התנאים ייענו, ארה”ב תסיר את המצור הימי. כוחות אמריקניים כבר פוצצו חלק מהמוקשים הימיים, ועל הצד האיראני לחסל את מטעני הנפץ שנותרו, מה שיאפשר לספינות הלכודות באזור הסכסוך לשוב סוף סוף הביתה. במקביל, טראמפ הציג את עמדת הבית הלבן: עד להודעה חדשה, אין תוכניות להעביר כספים כלשהם לאיראן.
תגובת טהראן לתנאים אלו נותרה זהירה. בכירים איראנים הדגישו בעבר כי אינם מקבלים אולטימטומים בנוגע לתוכניות האנרגיה והגרעין שלהם, תוך הבעת חוסר אמון בערבויות ארה”ב והכרזה על מוכנותם לכל תרחיש.
המצב סביב מצר הורמוז, דרכו עובר חלק משמעותי מסחר הנפט העולמי, נותר גורם מרכזי במשבר הנוכחי. החלטה סופית לגבי ההסכם המוצע צפויה להתקבל בעתיד הקרוב.
