ארצות הברית תקפה יעדים צבאיים באיראן בעקבות תקרית מסוק האפצ’י במפרץ הפרסי

כוחות אמריקאיים תקפו מטרות הגנה אווירית בחוף איראן בתגובה לכך שמל"ט איראני השמיד מסוק אפצ'י. חילופי האש גרמו לעליית מחירי הנפט.

פיקוד המרכז של צבא ארצות הברית ביצע תקיפות נגד עמדות הגנה אווירית ותחנות מכ”ם של איראן ליד מצר הורמוז. המבצע הצבאי פגע בכ-20 יעדים לאורך החוף. וושינגטון פעלה לאחר שמל”ט איראני השמיד מסוק אמריקאי מסוג AH-64 אפצ’י במים בינלאומיים ליד עומאן. שני הטייסים ניצלו, והבית הלבן הגדיר את פעולות טהרן כתוקפנות והורה לצבא להגיב על המתקפה.

בתגובה, משמרות המהפכה האסלאמית שיגרו טילים וכטב”מים לעבר בסיסים אמריקאיים בבחריין, ירדן וכווית. מערכות ההגנה האווירית של בעלות הברית יירטו את מרבית המטרות, ולכן הבסיסים לא דיווחו על נפגעים בקרב אנשי צבא או אזרחים. תקרית זו הפרה את היציבות הקודמת באזור, שהמדינות ניסו לשמור עליה בשבועות האחרונים. אמנם שתי המדינות מצהירות כי אין להן תוכניות לפתוח בעימות כולל, אך הן מדגישות את מוכנותן להגן על הצי שלהן.

האירועים במפרץ הפרסי כבר השפיעו על הכלכלה העולמית, כאשר מחירי הנפט עלו ומדדי המניות ירדו. אנליסטים בינלאומיים מביעים חשש כי העימות יעצור את תנועת המכליות במצר הורמוז, המהווה את הנתיב המרכזי ליצוא הדלק העולמי. דיפלומטים מנסים להפחית את המתיחות, אך עימותים נוספים עלולים לערער את המצב במזרח התיכון כולו.

חדשות פוליטיות בישראל ובמזרח התיכון